Když se člověk rozhoduje jakým dopravním prostředkem že pojede, existují různé strategie a přístupy co je pro něj důležitější, zdali komfort, cena, rychlost anebo možnost si vše zařídit online. Proto mě na tomto místě napadá, proč že já jsem se vlastně rozhodl jet zrovna vlakem…?!
Už vím – bylo to takhle: Cesta byla naplánovaná – 4 kámoši vyrazí na pár dní cestovat po slovenských horách. Zakoupení lístků bylo na mě! Tedy dne 8.7.2008 jsem byl na nádraží Praha – Holešovice a s úmyslem si koupit lístky jsem si pokorně stoupl do půlhodinové fronty (inu odpolední dopravní špička a navíc přede mnou tlupa japonců, kteří si naivně mysleli, že s paní za okénkem bude v angličtině snadné pořízení). Když jsem konečně došel na řadu, snažil jsem se paní prodávající vysvětlit jaký že to chci spoj, kolikátého a kolikrát. Měl jsem to sice trošku komplikované – lístek pro 4 osoby z Prahy do Popradu (navic s lehátkama a zpáteční, ale to není zas tolik podstatné) – ale že až tolik, jsem opravdu nečekal.
Webový vyhledávací systém mi našel dva vlaky – ve 21:44 rychlík R1421 Vihorlat a dále ve 22:06 rychlík R225 Šírava. Oba mají vyjíždět z Prahy – Hlavního nádraží. Ač jsem chtěl ten první (kvůli stíhání dalšího spojení z Popradu), paní za okénkem mi zcela přesvědčive začala, po chvíli hledání v jejich vyhledávacím systému, tvrdit, že žádný takový rychlík (R1421 Vihorlat) nejede, ba dokonce že vůbec neexistuje, a tudíž na něj nelze pochopitelně koupit lístek. Když jsem se ji snažil přesvědčit že ano, že to alespoň píše internetový vyhledávač, trošku znejistěla. Na mé naléhání (asi jsem vypadal přesvědčivě) se jala volat nadřízeného na nějakých informacích po telefonu. I tam jí ale po chvilce potvrdili, že opravdu daný vlak neexistuje!
Nedalo se nic dělat a byl jsem tedy nucen koupit rychlík pozdější. Ovšem díky tomu jsme museli 1,5 hodiny čekat v Popradu. Ovšem co mě zarazilo nejvíce byl fakt, že když jsme přicházeli na náš vlak ve 22:06 o 20 minut dříve, stál na nádraží opravdu vlak R1421 Vihorlat s odjezdem ve 21:44! Může mi to proboha někdo vysvětlit? Jak si potom mám koupit lístek na daný vlak, pokud mi i úřednice k tomu určená tvrdí, že žadný takový vůbec neexistuje? Mám snad jet načerno?! Pak se nedivím, že je těžké pro dráhy vydělat, když ani neumějí prodávat lístky. Ach jo.
A ponauční? Krom kritiky této báječné firmy plné schopných lidí si tak říkám, proč že jsem nakonec zvolil ten vlak? Jediný důvod mě napadá – ekologie. Dá to ale v konečném důsledku práce, času a stresů! Nedivím se potom, že si lidé raději pohodlněji a bez starostí koupí lístek na autobus a nemusí se o nic starat.